Wilt u meer informatie?

Ik ervaar het als verrijkend om mensen te begeleiden in de knopen, kruispunten en struikelblokken van het bestaan. 

 

Tel 06 18 333 556

Aan de oorsprong van angst ligt denken

Je hebt het in je vingers, het is een kwaliteit, maar het komt er niet uit. Je presteert onder je kunnen. Je hebt faalangst. Faalangst is de angst om te mislukken in situaties waarin je wordt beoordeeld of denkt te worden beoordeeld. De vrees om te mislukken staat centraal. Dit bepaalt het denken.

Faalangst
Faalangst is de angst te mislukken in situaties waarin je wordt beoordeeld of denkt te worden beoordeeld.

Spanning
Wanneer deze spanning zo’n grote invloed heeft dan zou je het liefst willen vluchten, onzichtbaar willen zijn. Dit conflict in jezelf roept allerlei geestelijke, emotionele en lichamelijke spanningen op. Alsof er een storm door je hoofd woedt. Het lichaam spant zich en bij iedere persoon kan zich de angst verschillend uiten: buikpijn, hoofdpijn, beven, zweten, hartkloppingen, zuchten, hyperventileren, het zijn allemaal uitingen van faalangst.

Denken
Ook het denken heeft zo z’n eigen programma: negatief voorspellen, doemdenken, steeds negatief evalueren, vergelijken met anderen in het nadeel van jezelf. Het zorgt ervoor dat je niet meer helder kunt denken: je geheugen loopt vast of je gooit alles door elkaar, je denken wordt chaotisch of je klapt volledig dicht. De adrenaline kan ervoor zorgen dat je denken wordt geblokkeerd. Dit noemt men dan een black-out.

Faalangst is te verdelen in drie groepen:

Cognitieve faalangst (en net wist ik het allemaal nog…) Cognitie is het leervermogen in mensen. Voor mensen met cognitieve faalangst is het moeilijk te laten zien wat zij aan kennis hebben opgedaan.

Sociale faalangst (wat zullen zij wel niet van mij denken) Mensen met sociale faalangst vinden het moeilijk hun mond in een groep open te doen. Het treedt op in een gesprek, in contact met anderen, een groep toespreken of gewoon bij de kassa

Motorische faalangst (op zulke momenten ben ik als verlamd) Wanneer de motoriek van je lichaam je in de steek laat, sta je stijf van de motorische faalangst. Deze angst kan bijvoorbeeld optreden bij een autorijexamen.

Leren omgaan met faalangst kan door middel van individuele hulpverlening maar ook door trainingen in een groep.

Deze training is opgebouwd uit vier onderdelen:
1. Leren omgaan met faalangst
2. Fysieke en mentale creatieve krachtoefeningen om sterker in het leven te staan
3. Ontspanningsoefeningen
4. Breingym oefeningen om helder te kunnen denken.

Kortom een training om, vanuit kracht en rust in jezelf, sterk in het leven te staan. Dit trainingstraject kan in een groep of individueel gegeven worden.